لوگو نوآوران مهباد امروز
دسته بندی ها
آنچه در این مقاله می‌خوانید

فواید روغن زیتون برای پوست و مو چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

 

 

همه ما با روغن زیتون و فواید آن برای دستگاه گوارشی و سلامت بدن آشنا هستیم،

اما آیا می‌دانید این روغن ماده‌ای سرشار از آنتی‌ اکسیدان، انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی، با مصرف گسترده خوراکی، درمانی و زیبایی است

که برای پوست و مو فواید بسیاری دارد. در این مطلب به مهمترین فواید روغن زیتون برای پوست و مو پرداخته‌ایم تا تحول مهمی در برنامه‌ مراقبت شخصی شما ایجاد کنیم.

 

 

روغن زیتون چیست؟

این روغن حاوی مقادیر زیادی چربی غیراشباع سالم و آنتی‌اکسیدان‌هایی است استفاده مستقیم از آن می‌تواند برای پوست، مو و بدن نیز مفید باشد.

 

روغن زیتون چگونه تهیه می‌شود؟

زیتون برای تبدیل شدن به روغن زیتون مسیر طولانی‌ای را طی می‌کند. برای تهیه این روغن، پس از چیدن زیتون‌ها، آن‌ها را در یک غلتک فولادی ضدزنگ قرار می‌دهند و آن‌ها را به خمیر تبدیل می‌کند. سپس این خمیر به آهستگی طی فرآیندی به نام مالاکسیشن با آب مخلوط می‌شود که به بیرون کشیدن روغن از خمیر کمک می‌کند. در مرحله بعد، خمیر زیتون را در یک سانتریفیوژ قرار می‌دهند تا بخش‌های جامد از آب و روغن جدا شوند. سپس با توجه به نوع روغن مورد نیاز اقدام به تصفیه آن می‌کنند.

 

 

شرایط نگهداری روغن زیتون چیست؟

در صورتی که روغن زیتون در معرض نور یا گرما قرار بگیرد، ممکن است بافتش دچار تغییر شود و کیفیت اولیه خود را از دست بدهد. بنابراین بهتر است به شرایط نگه‌داری آن توجه داشته باشید و ترجیحا از جای خشک و خنک برای نگهداری روغن زیتون استفاده کنید.

 

 

فواید روغن زیتون برای سلامت بدن

روغن زیتون سرشار از چربی‌های غیر اشباع، انواع ویتامین E، K، D و A و املاح معدنی است که در صورت مصرف در وعده‌های غذایی می‌تواند موجب بهبود عملکرد بدن در بخش‌های مختلف شود. این روغن تنها چربی قوی است که معده قادر به تحمل و هضم آن است. در ادامه مهمترین مزایای استفاده از روغن زیتون را برایتان لیست کرده‌ایم:
1. افزایش سوخت و ساز بدن
روغن زیتون سرشار از پلی‌فنل‌هایی است که در کاهش کلسترول خون موثر عمل می‌کنند و اسیدهای چرب تک اشباع نشده موجود در این روغن با افزایش سوخت و ساز بدن موجب بهبود عملکرد بدن و ثبات فشار خون می‌شود.
2. جلوگیری از سکته قلبی
طبق تحقیقات افرادی که در رژیم غذایی خود از چربی‌های تک اشباع نشده (MUFAs) نظیر روغن زیتون استفاده می‌کنند، قلب و عروقی سالم‌تر، LDL (کلسترول بد) کمتر و HDL (چربی خوب) بالاتر دارند که منجر به کاهش احتمال سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.
3. رفع مشکلات گوارشی
روغن زیتون به‌خاطر داشتن چربی‌های اشباع نشده به حرکت راحت غذا در سیستم گوارشی کمک و هضم و دفع غذا را آسان می‌کند. شما می‌توانید از این روغن روی سالاد یا در پخت غذا استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و آبلیمو بهترین درمان یبوست است.
4. تقویت حافظه
عملکرد مغز بر حافظه تاثیر زیادی دارد و مفیدترین نوع چربی برای مغز اسیدهای چرب نظیر امگا 3 و امگا 6 است که در روغن زیتون یافت می‌شود. روغن زیتون عملکرد مغز را بهبود بخشیده و بر کارکرد مغز و حافظه بسیار موثر عمل می‌کند.
5. درمان افسردگی
بر اساس تحقیقات مصرف روغن زیتون ترشح هورمون شادی (سروتونین) را افزایش می‌دهد، به همین دلیل در درمان افسردگی می‌تواند موثر عمل کند.
6. تسکین درد
اولئوکانتال یکی از ترکیبات موجود در روغن زیتون است که به از بین بردن التهاب پوستی کمک زیادی می‌کند و آن را به یک تسکین دهنده طبیعی مبدل کرده است. به همین خاطر به افرادی که دردهای بدنی دارند، پیشنهاد می‌شود از روغن زیتون در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

 

 

خواص روغن زیتون برای پوست

استفاده از روغن زیتون برای پوست به زمان گذشته برمی‌گردد، حتی کلئوپاترا (آخرین فرعون مصری) هم طرفدار استفاده از این روغن مرطوب کننده بود. امروزه به خاطر فواید روغن زیتون برای پوست، بسیاری از شرکت‌های تولید کننده محصولات زیبایی مثل صابون، لوسیون و … روغن زیتون را به فرمولاسیون محصولات خود اضافه کرده‌اند.
روغن زیتون مملو از ویتامین‌ها، چربی‌ها و آنتی اکسیدان‌های مفید است که می‌توانند روی داشتن پوستی سالم‌تر تاثیرگذار باشند و از آسیب‌ رادیکال‌های آزاد جلوگیری کنند. روغن زیتون به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و می‌توان از آن برای مرطوب کردن درمان خشکی پوستدر پاییز استفاده کرد.
علاوه بر موارد ذکر شده خواص آنتی اکسیدانی روغن زیتون از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند و در درمان آفتاب سوختگی، کاهش قرمزی، خارش و تورم پوست بسیار تاثیرگذار است. این روغن همچنین به عنوان نوعی درمان طبیعی موثر برای تحریکات پوستی مانند اگزما هم شناخته می‌شود.

 

 

نحوه صحیح استفاده از روغن زیتون برای پوست

به دو طریق می‌توانید از روغن زیتون برای پوست استفاده کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. روش اول استفاده از محصولاتی است که در فرمولاسیون آن‌ها از روغن زیتون استفاده شده و روش دوم استفاده مستقیم از روغن زیتون، ترجیحا فرا بکر، است. در حال حاضر بسیاری از پاک‌کننده‌ها، صابون‌ها و مرطوب‌کننده‌های صورت وجود دارند که از روغن زیتون به عنوان ترکیب اولیه استفاده می‌کنند.
نکات استفاده از روغن زیتون روی پوست
• از بین بردن چربی اضافی روی پوست بسیار مهم است چراکه این کار از پوست شما در برابر مشکلاتی مثل مسدود شدن منافذ پوست و بروز جوش محافظت می‌کند.
• اگر پوست حساسی دارید بهتر است ابتدا روی ساعد خود تست آلرژی انجام دهید. اگر پس از گذشت 24 تا 48 ساعت هیچ واکنشی مشاهده نکردید، استفاده از روغن زیتون برای شما بی‌خطر است.

روغن زیتون برای مو چه فوایدی دارد؟

خواص روغن زیتون برای مو کم نیستند. از این روغن می‌توان برای کاهش اصطکاک مو، باز شدن گره مو،درمان موخوره و از بین بردن وزی مو استفاده کرد. اما نکته‌ای که در رابطه با روغن زیتون وجود دارد. استفاده از روغن زیتون برای افرادی که موهای چرب و نازک دارند موجب سنگین و چرب‌تر شدن موها می‌شود، بنابراین مصرف روغن زیتون برای تقویت مو را به افرادی که موهای خشک و زبر دارند توصیه می‌کنیم.
روغن زیتوان دارای یک نرم‌کننده فعال است که در ترمیم موهای آسیب دیده، تقویت مو، کاهش ریزش درمان شوره سر و تقویت پوست سر تاثیر بسیار خوبی دارد.

 

 

نحوه صحیح استفاده از روغن زیتون برای مو

برای استفاده از روغن زیتون روی مو می‌توانید از محصولات حاوی روغن زیتون استفاده کنید که یکی از این محصولات کرم موی تغذیه کننده CDC است، باعث ابریشمی‌کردن مو، تغذیه‌کننده، درخشان کردن مو و نرم‌کننده میشه و حاوی :
• عصاره کارامل
• عصاره کاکائو
• روغن بذر کتان• روغن جوجوبا
• روغن ماکادمیا
• روغن زیتون
• روغن آرگان

یا به صورت مستقیم مقدار کمی از روغن را کف دست خود ریخته و روی نواحی خشک مو یا پوست سر ماساژ دهید. سپس روی موهای خود را با یک پارچه نخی یا حوله کلاهی بپوشانید و اجازه دهید روغن حدود 15 دقیقه روی موها باقی بماند.

در نهایت روغن را با آب گرم از روی موها شستشو دهید و برای از بین بردن چربی موها از شامپو استفاده کنید.

کرم تغذیه کننده CDC

آیا استفاده از روغن زیتون برای پوست و مو عوارض دارد؟

با اینکه از خواص این روغن برای سلامتی بدن، پوست و مو زیاد صحبت کردیم، اما باید بدانید که روغن زیتون برای همه مناسب نیست و باید عوارض جانبی روغن زیتون را هم در نظر بگیریم که افزایش چربی پوست، مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد آکنه، بثورات پوستی، ایجاد آلرژی و جوش‌های سرسیاه از جمله این مشکلات است.
نکات استفاده از روغن زیتون برای پوست و مو
• روغن زیتون برای هر نوع مویی مناسب نیست. موی افراد میزان چربی متفاوتی دارد که باعث می‌شود این ماده نتیجه یکسانی روی همه نوع پوست سری نداشته باشد. به طورکلی روغن زیتون برای موهای ضخیم، خشک و آسیب‌دیده پیشنهاد می‌شود.
• از مصرف روغن زیتون روی پوست نوزادان اجتناب کنید. مطالعات نشان داده که استفاده از این روغن روی پوست نوزادان ممکن است احتمال اگزما را در آینده افزایش دهد.

 

کلام آخر

همان‌طور که گفتیم، بهترین روغن زیتون برای پوست و مو، روغن زیتون فرا بکر است. این روغن تمامی آنتی‌اکسیدان‌های لازم را در خود دارد و حاوی ترکیبات زیست فعال (بیو اکتیو) است که برای پوست و مو بسیار مفیدند. اما پیدا کردن یک روغن زیتون فرابکر خالص کار ساده‌ای نیست و هستند افرادی که روغن زیتون نا مرغوب با خواص ظاهری فرابکر به شما می‌فروشند و برای بیشتر باعث ایجاد مشکل و حساسیت پوستی شما می‌شوند. به همین خاطر بهتر است روغن زیتون را از جاهای مطمئن خریداری کنید.

سوالات متداول خواص روغن زیتون

بهترین نوع روغن زیتون برای پوست و مو چیست؟
به‌طورکلی سه نوع روغن زیتون تصفیه شده، بکر و فرابکر وجود دارد که به ترتیب روغن فرابکر و بکر برای پوست بهتر هستند و خواص زیادی برای پوست و مو دارند.
فواید روغن زیتون برای پوست چیست؟
رطوبت‌رسانی، محافظت در برابر آسیب‌های محیطی، خاصیت ضدالتهابی، جلوگیری از پیری زودرس، پاک‌کننده آرایش، بهبود زخم و بهبود خشکی لب از مهمترین خواص روغن زیتون برای پوست است.
آیا روغن زیتون برای مراقبت تمام انواع پوست مناسب است؟
روغن زیتون را می‌توان به صورت موضعی و در مقادیر کم روی پوست استفاده کرد اما برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه مناسب نیست.

 

مقالات مرتبط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *