لوگو نوآوران مهباد امروز
دسته بندی ها
آنچه در این مقاله می‌خوانید

شوره سر مرطوب چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دلایل شوره سر مرطوب و نحوه درمان شوره سر مرطوب

این شوره نوعی شوره سر است که در اثر روغن طبیعی کف سر، روی پوست سر شما ایجاد می‌شود. شوره سر خشک معمولا خفیف‌تر از شوره مرطوب است. این نوع شوره سر بیشتر افراد دارای پوست سر چرب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و پوسته‌ها به تارهای مو می‌چسبند و بزرگتر از پوسته‌هایی هستند که در شوره سر خشک مشاهده می‌کنید. با این حال، راه حل‌های مناسب برای درمان شوره سر می‌تواند به شما در از بین بردن پوسته‌های سر و خارش کمک کند.

شوره سر مرطوب چیست؟

در زیر پوست سر، غدد چربی قرار دارند که وظیفه اصلی تولید سبوم روغن طبیعی مو را بر عهده دارند.
سبوم، موها و پوست سر شما را مرطوب نگه می‌دارد و از خشک شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند . همچنین به‌منظور کاهش موخوره و جلوگیری از ظاهر شدن علائم پیری عمل می‌کند.
زمانی که غدد چربی شروع به کار می‌کنند و در مقادیر زیاد سبوم تولید می‌کنند، سبوم اضافی شروع به جمع شدن روی پوست سر شما می‌کند و باعث چسبندگی آن می‌شود. شروع به جذب و چسبیدن به سلول‌های مرده پوست سر می‌کند و در نتیجه شوره سر را ایجاد می‌کند. از آنجایی که سبوم مرطوب است، یک لایه مرطوب روی پوست سر شما تشکیل می‌دهد. به این نوع شوره، شوره مرطوب یا شوره روغنی می‌گویند.

دلایل شوره سر مرطوب چیست؟

• شایع‌ترین علل تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ یا استرس است
• یکی دیگر از دلایل اصلی می‌تواند، عادات شامپو زدن نامنظم و کم باشد که منجر به پاکسازی ناکافی پوست سر و در نتیجه تجمع کثیفی و سلول‌های مرده پوست و درنهایت مرطوب شدن پوست سر می‌شود.
• کم آبی و دی‌هیدراته بودن بدن
تفاوت شوره سر خشک و شوره مرطوب
شوره سر خشک معمولاً از پوسته‌های کوچک و سفید تشکیل شده‌است که با کوچکترین حرکتی به‌راحتی از پوست سر می‌ریزند.
برعکس، شوره‌ی مرطوب به‌صورت پوسته‌های بزرگ، زرد و چسبناک شوره سر ظاهر می‌شود که به هم چسبیده و به ساقه‌های موهای شما می‌چسبند، به راحتی از مو جدا نمی‌شود و معمولاً بعد از خاراندن، پوست سر مرطوب می‌شود.
شوره سر خشک باعث قرمزی یا تحریک پوست سر نمی‌شود و در ماه‌های تابستان از بین می‌رود اما، شوره مرطوب بیشتر یک بیماری طولانی‌مدت است و باعث خارش و التهاب شدید پوست‌سر می‌شود.
از آنجایی که شوره سر یک بیماری طولانی مدت است و باعث خارش شدید می‌شود، باید آن را با داروهای طبیعی و محصولات مخصوص که به طور خاص این مشکلات را هدف قرار می‌دهند، درمان کنید.

چگونه شوره سر مرطوب را درمان کنیم؟

مریم گلی

اسانس مریم گلی حاوی خواص ضدعفونی‌کننده، ضدقارچ، ضدباکتری، ضد التهاب و آنتی‌اکسیدانی است. همچنین سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین‌های A،B و C، پتاسیم و کلسیم می‌باشد.
روغن مریم گلی می‌تواند به‌راحتی به پوست سر نفوذ کند و مواد مغذی موجود در خود را که برای رشد تارهای مو حیاتی هستند، مستقیماً به فولیکول‌های مو برساند. این کار باعث رشد چندین رشته مو از یک فولیکول می‌شود و موها را قوی‌تر و ضخیم‌تر می‌کند
علاوه بر این، روغن مریم گلی می‌تواند به پاکسازی تجمع پوست سر، باکتری‌ها و رادیکال‌های آزاد از سر کمک کند. همچنین موها را مرطوب می‌کند، چربی اضافی پوست سر را پاک کرده و pH پوست سر را متعادل می‌کند.
با این حال، این فواید روغن مریم گلی به مرحله چرخه رشد مو، یعنی مرحله رشد، انتقال یا استراحت بستگی دارد.

روغن بوته چای

ریزش موها را با این روغن متوقف کنید: این محصول یک روغن ضدالتهاب است و ریزش موها را متوقف می‌کند، بنابراین اگر موهایتان کم‌پشت شده و هنگامی که موهایتان را شانه می‌کنید مقدار زیادی از تارهای موی شما می‌ریزند با استفاده از درخت چای ریزش موها را متوقف کنید. این روغن علاوه بر اینکه درمان قطعی شوره سر است، برای رفع ریزش موها نیز بسیار مفید و موثر است .

نعناع

نعناع از شوره سر جلوگیری می‌کند؛ در واقع نعناع با تحریک گردش خون در پوست سر مانع از تشکیل شوره سر می‌شود


برای درمان شوره مرطوب سر چه می‌شود کرد؟

درمان شوره سر مرطوب


برای درمان شوره سر مرطوب می‌توانید از عصاره‌های گیاهان گفته‌شده به‌صورت شامپو استفاده کنید و شامپو تونیک CDC حاوی سه عصاره مریم گلی، نعناع، و روغن درخت چای است و باعث تنظیم PH و چربی کف سر می‌شود و می‌تواند شوره مرطوب را به‌راحتی درمان کند و علاوه بر درمان شوره خواص دیگر مانند تقویت‌کننده و ضدریزش دارد، همچنین طول درمان را کاهش می‌دهد و کار را برایتان راحت‌تر می‌کند.

مقالات مرتبط
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *